Leren suppen

Leren suppen: De basis technieken

Iedereen kan leren suppen! Als je iemand op een SUP board ziet staan, dan ziet het er makkelijk uit. Dat is het ook, al voelt dat meestal niet zo als je net begint met suppen. Het is daarom handig om een aantal basistechnieken van suppen te weten voordat je het water op gaat. Ook raden we aan om eerst een les te nemen om de techniek en houding goed te leren en zo blessures te voorkomen. Als je dit eenmaal onder de knie hebt, is het suppen een stuk leuker en meer ontspannen.

Leren suppen: houding

Een juiste SUP techniek zorgt ervoor dat je de juiste spieren gebruikt, je evenwicht makkelijk kan bewaren, blessures voorkomt en geen onnodige energie verspilt. De basis van suppen is een goede houding en de plek van je voeten. Hierdoor krijg je controle over je board, sta je stabiel en beweeg je makkelijker.

Start voor een goede balans en de veiligheid op je knieën. Leg je board in het water, doe de SUP leash om je enkel en ga vanaf de kant in het midden van je board op je knieën zitten. Oefen en ervaar of dit stabiel voelt. Peddel lekker rond op deze wijze, totdat je een goed evenwicht hebt. Dit duurt bij de ene supper langer dan bij de ander. Dit heeft te maken met je balans.

Als je klaar bent om te gaan staan, volg dan deze tips:

  • Leg je peddel op je board en houd deze vast.
  • Zet eerst één voet op de plek neer waar je knie zich bevond en daarna de andere voet.
  • Je kan je handen gebruiken om te ondersteunen.
  • Ga rustig omhoog om te staan en kijk vooruit.
  • Plaats je voeten naast elkaar op schouderbreedte op het board, dit zorgt voor evenwicht.
  • Houd je rug recht en je schouders naar de punt van je board.
  • Buig je knieën licht
  • Span je buikspieren aan voor stabiliteit.
  • Ga vanuit deze houding op zoek naar de beste balans voor jou.
  • Het gaat met vallen en opstaan. Geef niet op, iedereen kan leren suppen!

Er zijn situaties waarin je van de staande houding terug moet naar je knieën. Dit doe je op dezelfde wijze als hierboven beschreven, alleen dan andersom. Het is handig om dit meerdere malen te oefenen, zodat je dit makkelijk en snel kan doen in bepaalde situaties. Dit zal je nodig hebben als er bijvoorbeeld een motorboot langskomt die golven maakt, er ineens veel wind is of als je uit het water op de kant stapt. Let op: het is gevaarlijk om vanuit de staande houding op de kant te stappen. Je verliest snel je evenwicht en kan hard vallen. Naast de staande houding en peddelen op je knieën, kan je ook voortbewegen in kleermakerszit of liggend op je board.

SUP board voor beginners

SUP board voor beginners: Waar moet je op letten?

Wil je gaan suppen maar heb je geen idee welk board voor jou geschikt is? Dit artikel is voor iedere beginnende supper die korte SUP routes wil maken en nog niet of weinig op een SUP board heeft gestaan.

Leren suppen: Peddel techniek

Je peddel is belangrijker dan je denkt. Natuurlijk heeft het als functie om in beweging te komen. Daarnaast is de peddel van groot belang voor je balans. Als je voor de eerste keer dreigt te vallen, halen de meeste suppers onbewust en als eerste reactie de peddel uit het water. Dan gaat het juist mis, want de peddel zorgt voor je totale balans. Je snelheid is ook belangrijk om goede balans te houden. Heel zacht suppen of stilvallen is zeker voor een beginnende supper niet prettig. De lengte van je peddel moet ongeveer 20 cm groter zijn dan jouw lichaamslengte.

Wanneer je aan de rechterkant van je board peddelt, houd je je linkerhand bovenop je peddel. Je rechterhand heb je op het handgreep gedeelte van je steel, ongeveer 50 cm onder de andere hand (afhankelijk van je lengte). Je gebruikt de peddel als een hefboom. De hand die de bovenkant van de peddel vasthoudt, stuurt de hefboom. De andere hand, op de handgreep van je steel, functioneert als draaipunt. Als je aan de linkerkant wilt peddelen, dan draai je bovenstaande regels om.

Net als bij kanoën en kajakken is het bij suppen de bedoeling dat je je ellebogen gestrekt houdt tijdens het peddelen. Hierdoor haal je de meeste kracht uit je bovenlichaam in plaats vanuit je armen en schouders. Door je armen gestrekt te houden, dwing je jezelf om te suppen met je core. Als je je heupen, buik- en rugspieren gebruikt, dan kan je langer, sneller en efficiënter suppen. Deze techniek zorgt ervoor dat suppen een totale work-out is.

Suppen voor beginners

Suppen voor beginners

Wil je beginnen met suppen? Goed idee! Het is namelijk super gezond voor je lijf en geest! Suppen is niet moeilijk, maar het vraagt wel om wat kennis en voorbereiding.

Peddelen

Het SUP board draait de tegenovergestelde kant op van waar je heen wil. Dus als jij links peddelt, dan gaat je board naar rechts. De peddel heeft een voor- en achterkant. De voorkant is de holle kant en de achterkant is de bolle kant. Tijdens het peddelen, is de bolle kant naar voren gericht.

Steek het hele blad van je peddel in het water bij de neus van het board. Vervolgens duw je het blad van de peddel, met gestrekte ellebogen, in de richting van je voeten. Houd tijdens de slag de peddel zo dicht mogelijk naast het board. Haal de peddel bij je voeten uit het water en herhaal deze slag om in beweging te blijven. Als je nog verder naar achteren peddelt, heeft dit geen effect meer op je snelheid en is het verspilde energie. Na een paar slagen aan één kant (ongeveer 4), wissel je de handen en ga je aan de andere kant peddelen. Als je meer tempo wil, dan kan je grotere slagen maken. Steek de peddel voorbij de neus van het board in het water. Hierdoor worden je slagen krachtiger.

Keren en remmen

Als je moet keren kan je van achter naar voren peddelen net zolang totdat je hele board gedraaid is. Peddel je aan de rechterkant van achter naar voren, dan komt de neus van je board naar rechts. Met een paar slagen, ben je volledig gedraaid. Als je wil remmen, dan kan je van achteren naar voren peddelen.

Bocht maken

Om een bocht te maken is het handig als je grote slagen maakt met je peddel van het begin tot het einde van je board. Steek je peddel bij de neus in het water en maak een wijde slag, een soort ½ maan, helemaal naar achteren. Hoe wijder de slag, hoe sneller je een bocht maakt. Wil je naar rechts draaien? Dan maak je deze wijde slag aan de linkerkant. Moet je een bocht naar rechts maken? Dan peddel je precies andersom. Automatisch zal je bovenlichaam meedraaien met je peddel beweging. Dit is niet verstandig, zorg ervoor dat je voeten en schouders recht vooruit blijven staan, ander sta je minder stabiel en zal je snel vallen.

Leren suppen met vallen en opstaan!

Zeker aan het begin ontkom je er niet aan om in het water vallen. Je beheerst nog niet de juiste SUP techniek en je moet werken aan jouw balans. De ene supper heeft een goed evenwicht en valt nooit, terwijl een andere supper veel uren moet maken om een juiste balans te creëren. Ook als ervaren supper kan je vallen niet voorkomen. Je bent kwetsbaar op je board voor de wind of golven van andere bootjes.

Als je valt is het belangrijk dat je je in het water laat gaan en niet probeert je op te vangen met het board. Dit kan voor vervelende blessures zorgen. Maak je niet druk om je peddel, die blijft drijven en daar zwem je zo weer naar toe. Je SUP board zit met de leash vast aan jouw enkel, dus die raak je niet kwijt.

Iedereen kan leren suppen!

Het is van belang om een aantal basistechnieken van suppen te weten voordat je begint. Deze technieken kan je oefenen en je eigen maken door veel SUP uren te maken.

De 10 belangrijke basis tips voor suppen nog even op een rijtje:

  1. Start op je knieën.
  2. Plaats je voeten op schouderbreedte in het midden van het board.
  3. Zorg ervoor dat je knieën licht gebogen zijn.
  4. De peddel heeft een duidelijke voor- en achterkant. Steek het hele blad van je peddel bij de neus van het board in het water met de holle kant naar je toe. Peddel met je hele bovenlichaam en gebruik de peddel als hefboom. Haal de peddel ter hoogte van je voeten uit het water en herhaal deze beweging om vooruit te komen.
  5. De lengte van je peddel moet ongeveer 20 cm groter zijn dan jouw lichaamslengte.
  6. Houd je rug recht en je schouders naar de punt van je board.
  7. Span je buikspieren aan voor stabiliteit.
  8. Suppen doe je met gestrekte ellebogen. Hierdoor haal je de meeste kracht uit je bovenlichaam in plaats vanuit je armen en schouders. Als je supt met je core en je heupen, buik- en rugspieren gebruikt, dan kan je langer, sneller en efficiënter suppen. Deze techniek zorgt ervoor dat suppen een totale work-out is.
  9. De basistechnieken kan je oefenen en je eigen maken door veel SUP uren te maken. Als je deze technieken onder de knie hebt, is het suppen een stuk leuker en meer ontspannen. Ook zorgt de basistechniek ervoor dat je de juiste spieren gebruikt, je evenwicht makkelijk kan bewaren, blessures voorkomt en geen energie verspilt.
  10. Suppen is niet moeilijk om te leren, maar het is wel slim om de eerste keer een les te nemen. Dan wordt er goed gekeken naar je houding en kan de instructeur je tips geven om beter vooruit te komen

Wil jij ook beginnen met suppen?

Ben je overtuigd? Wil je gaan suppen maar heb je geen idee welk board voor jou geschikt is? Dat is niet gek, want er is zoveel keuze. In dit artikel helpen je met het kiezen van het juiste SUP board voor beginners.

Als je begint met suppen kan je het beste kiezen voor een allround SUP board, dit geeft je stabiliteit en veel SUP plezier! Kijk in onze SUP shop voor de grootste collectie SUP boards, met het volledige aanbod aanbod van Bol.com, Isupcenter en Decathlon.

Het populaire Aqua Marina SUP board is geschikt voor iedereen. Extra dikke uitvoering voor meer balans.
koop bij isupcenter
Een erg stabiel en gemakkelijk opblaasbaar SUP board van Decathlon met royale afmetingen.
koop bij decathlon
Een echte allrounder die perfect is voor de recreatieve supper. Hoge kwaliteit voor een scherpe prijs.
koop bij bol.com

11 SUP boards voor beginners

11 goede SUP boards voor beginners

Er zijn tegenwoordig vele soorten SUP boards verkrijgbaar, maar niet elke type is geschikt voor beginnende suppers. In dit artikel geven we je een overzicht van 11 goede SUP boards voor beginners.
Total
9
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
sup board voor gevorderde
Lees verder

SUP board voor de gevorderde supper

Heb je de basistechnieken van het suppen onder controle? Sta jij stabiel en beheers je de juiste peddeltechniek? In dit artikel helpen we je met een SUP board voor de gevorderde supper.
fietssuppen met de SUP fiets
Lees verder

Fietsen op het water met de SUP fiets

Heb jij de nieuwste trend al ontdekt? Het is geen SUP board en ook geen fiets. Het is een fiets SUP; een fiets en een SUP in één waarmee je zo over het water fietst. Ga jij ook een keer fietssuppen?
waar mag je suppen?
Lees verder

Wat is suppen?

Wat is suppen? Suppen komt van het woord SUP en staat voor Stand Up Paddling. Het is een razend populaire wateractiviteit waarbij je op een SUP board staat en met één peddel jezelf over het water beweegt.